اولین رکورد حضور پلنگ ایرانی در استان هرمزگان در بشاگرد ثبت شده است


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : پنج شنبه 4 تير 1394
بازدید : 1260
نویسنده : فــردیـن احـمدی

استان هرمزگان یکی از استان های جنوبی کشور بوده که از نظر عوارض طبیعی بسیار خاص و منحصر به فرد است.

 

حسن پیشوائی

به گزارش عصر بشاگرد،حسن پیشوائی محقق و پژوهشگر حیات وحش افزود بعنوان کشوری با بیش از نیم قرن سابقه حفاظت از محیط زیست به صورت رسمی و تحت نظارت سازمانی به همین نام همچنین به عنوان یکی از پیشگامان در بعضی اقسام حفاظت در دنیا، پنجم ژوئن مصادف با ۱۵ خردادماه هر سال را به عنوان روز جهانی محیط زیست گرامی می داریم. در ظاهر به همین بسنده نشده است و از این تاریخ به مدت یک هفته در هر سال را تحت عنوان هفته محیط زیست نامگذاری کرده ایم.

پیشوائی اظهار داشت: مهمترین اهداف اینگونه نامگذاری ها افزایش آگاهی مردم و مسئولان در رده های مختلف نسبت به محیط زیست و مشکلات پیش روی آن است، مشکلاتی که با برخی به صورت مستقیم دست و پنجه نرم می کنیم و با برخی دیگر حتی کوچکترین آشنایی هم نداریم، غافل از اینکه آثار آن خواه ناخواه گریبانگیر ما خواهد شد.

وی استان هرمزگان را یکی از استان های خاص و منحصر به فرد در جنوب کشور دانست، و افزود: وجود بیش از ۲ هزار کیلومتر مرز آبی موجب شده تا بیش از نیمی از جنگل های مانگرو ایران در این استان باشند و یا در کنار آن اختلاف ارتفاع از صفر تا ۳ هزار متر نیز شرایط بسیار مطلوبی را از نظر گیاهی فراهم آورده به نحوی که در این استان می توان ۳ ناحیه رویشی ایران را مشاهده نمود و کمتر استانی از این ویژگی برخوردار است.

کارشناس موسسه حیات وحش استان هرمزگان گفت: وجود زیستگاه های آبی و خشکی موجب پراکنش گونه های نادر گیاهی و جانوری کمیابی همچون خرس سیاه آسیایی، پلنگ ایرانی، قوچ و میش لارستان، بادام وندلبوی و گزروغن یا گازرخ شده که وظیفه مردم این استان را نسبت به حفظ این میراث های گرانبها صد چندان می کند. و همچنین وجود رودخانه های آب شور و شیرین در فواصل نزدیک از همدیگر یکی دیگر از این ویژگی های طبیعی خاص است.

حسن پیشوائی گفت: در این میان شهرستان بشاگرد، که در شرق استان هرمزگان واقع شده است یکی از مناطق ناشناخته ایران است آنقدر ناشناخته که تا قبل از آغاز مطالعات حیات وحش در سال ۱۳۹۰ تنها مطالعه انجام شده در حوزه طبیعی به دهه هفتاد بر می گشت که توسط “مرحوم دکتر کریم جوانشیر” و با محوریت “رستنیهای بشاگرد” صورت گرفته بود.

وی خاطرنشان کرد: پس از آغاز مطالعات حیات وحش از سال ۱۳۹۰ توسط اداره کل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان و پروژه حفاظت از خرس سیاه آسیایی نتایج بسیار جالبی از طبیعت بشاگرد کسب شده آن گونه که اولین رکورد حضور پلنگ ایرانی در استان هرمزگان در این شهرستان ثبت شد و پس از آن حضور گونه کمیاب و کاریزماتیک خرس سیاه آسیایی که پس از مدت کوتاهی به عنوان نماد تنوع زیستی و طبیعت استان معرفی گردید.

پیشوائی همچنین گفت: تصاویر بسیار زیادی از این دو گونه زیبا و کمیاب در استان هرمزگان ثبت شده که می توان ادعا کرد بیشترین تصاویر ثبت شده مربوط به شهرستان بشاگرد است.

محقق و پژوهشگر حیات وحش در هرمزگان افزود: پس از ثبت این وقایع مقالات و گزارشاتی در سطح بین المللی و با نام بشاگرد در مجلات علمی دنیا منتشر شده که آخرین انتشار مربوط به پاییز ۱۳۹۳ است که کارشناسان پروژه حفاظت از خرس سیاه آسیایی با ارائه دو پوستر از فعالیت های خود در بشاگرد در همایشی بین المللی در کشور یونان شرکت کردند و این فعالیت ها منجر به این شد تا متخصصینی از نقاط مختلف دنیا به این منطقه توجه خاصی داشته باشند به نحوی که تا کنون چندین متخصص حیاط وحش از کشورهای مختلف از وضیعت حیات وحش و طبیعت این شهرستان دیدن کرده اند.

حسن پیشوائی در پایان با بیات سوالاتی همچون، حال با این همه ویژگی خاص آیا یک بشاگردی خود نباید برای حفظ طبیعت تلاش کند؟ آیا یک بشاگردی که در یک دستگاه دولتی قرار دارد نباید توجهی به طبیعت و حیات وحش این منطقه کند؟ گفت: امید است با همکاری و همدلی یکدیگر بتوانیم از طبیعت حفاظت کرده و در راستای توسعه ای پایدار در منطقه تلاش کنیم.

 

 

ازکسانی که علاقه مند به این حوزه کاری هستند و می توانند به فعالیت های در حال انجام کمک کنند خواسته می شود تا با شماره تلفن ۰۹۱۷۳۶۷۰۱۰۸ حسن پیشوائی، کارشناس موسسه حیات وحش استان هرمزگان تماس حاصل فرمایند.





:: موضوعات مرتبط: اخبار شهرستان بشاگرد , آخرین اخبار استان هرمزگان , دانستنی های , ,
:: برچسب‌ها: حیات وحش،خرس سیاه بشاگرد،خرس گوهی،شهرستان بشاگرد، رازبقاء، پلنگ بشاگرد،کارشناس حیات وحش،حسن پیشوائی،محقق وپژوهشگر،حیات وحش استان هرمزگان ,
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








**به وب سايت خبری عـصـربشـاگـرد خوش آمدید** هدف از تشکیل این وب سايت بحث وبررسی نسبت به مسائل فرهنگی واجتماعی،اقتصادی،سیاسی (چالش ها و فرصت ها) استان هرمزگان بخصوص گزارشات خبری ،تحلیلی انتقادی و پیشنهادی وارائه راهکار مناسب جهت حل مشکلات شهرستان بشاگرد می باشد. ***********************************

 

تبادل لینک هوشمند


برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان عصر بشاگرد به آدرسasrbashagard93.lxb.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 19
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 128
بازدید ماه : 1617
بازدید کل : 125063
تعداد مطالب : 790
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1



RSS

Powered By
loxblog.Com